maanantai 28. syyskuuta 2015

Myy hyvin: erotu ja auta asiakkaita

Huippumyyjät 2015 -seminaarissa Hamkin Visamäessä kuultiin 24.9. ajankohtaista asiaa myynnistä. Seminaarissa Nuoret huippumyyjät -projektin tiimit esittäytyivät ja esittelivät muakan olevia case-yrityksiä.

Erotu tapetista
Lisa Sounio-Ahtisaari painotti mukaantempaavassa puheenvuorossaan erottautumisen tärkeyttä. Yksinkertaisilla, pienillä asioilla voi olla erilainen kuin muut. Ne, jotka pärjäävät, ovat Sounio-Ahtisaaren mukaan käsittäneet tämän. Jopa vastoinkäymiset tai omaan historiaan liittyvät hankalat asiat voi kääntää vahvuudeksi.

Miten sitten erottua tapetista? Hajuttomuudella ja mauttomuudella ei jää kenenkään mieleen. On  otettava käyttöön tällä hetkellä tarvittavat uudet keinot - viihteellisyys, esteettisyys, koukuttavuus ja herkullisuus. 

Sounio-Ahtisaari neuvoo tekemään asioita niin, että se on kaunista ja näyttävää. Myynti- ja asiakastilanteisiin on myös valmistauduttava, otettava selvää asiakkaasta - taustasta ja tarpeistakin. Kehittämään yritystä pääsee eniten haukkuja tai kiukkua kohdatessaan - reklamaatioiden kautta asiakkailta voi saada hyviä kehittämisohjeita.

Auta asiakasta
Myynnistä ja markkinoinnin murroksesta seminaarissa puhunut Jarkko Kurvinen sanoi myynnin ja markkinoinnin muuttuneen radikaalisti.  Painopiste on siirtynyt entistä enemmän asiakkaan auttamiseen. Median valinta on vain työkalu - tärkeintä on tuottaa lisäarvoa asiakkaalle ja mennä sinne, missä oma asiakaskunta on.

Myös asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut. Asiakkaat hakevat tietoa itsenäisesti - myyjän on osoittauduttava asiakkaalle hyödylliseksi jo ennen ostotapahtumaa.Usein asiakas tekee ostopäätöksen oman tietonsa ja tiedonhakunsa varassa. Myyjän on ymmärrettävä asiakasta ja autettava tätä tiedonsaannissa ja arjessa - jopa "luotava" ongelmia, jotta voi sitten myydä niihin ratkaisuja.

Nuorten tiimit myyntitoimeksiannoissa
Nuoret huippumyyjät -projektissa yritysten toimeksiantoja toteuttavat nuorten tiimit esittäytyivät ja kertoivat case-yritysten toiminnasta. Tiimit myös valottivat paikalla olleelle yleisölle kokemuksiaa projektista ja mukaan lähtönsä motiveeja.

Riihimäen teatterin tiimi Possujuhlien rooliasuissa.
Mehiläisen tiimi kertoi kattavasti yrityksen toiminnasta.
Hämeen Yritysviestinnän viestiä toi seminaarin
juontajanakin toiminut Mika Matilainen.
Laurellin tiimi toi virkistäviä kahvila- ja pullauutisia!

Musiikkia korville
Musiikkinautinnon seminaarissa tarjosi trio Fiola.



Kiitos kaikille seminaariin osallistuneille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti